Je kan een zoekwoord zien als een spinnenweb. Het spinnenweb verbindt de zoekopdracht met het zoekresultaat.
Het gebruiken van zoektermen is een onderdeel van SEO (Search Engine Optimalisation) oftewel zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is nodig om jouw pagina's hoog te laten ranken in een zoekmachine zoals Google. Als jouw pagina niet goed geoptimaliseerd is, zal Google de waarde van jouw pagina niet zien en als onbelangrijk bestempelen. Dit maakt dat je laag rankt en niet vindbaar bent voor jouw doelgroep.
Je hebt een mooi blog geschreven over een onderwerp waarvan je weet dat mensen daar enthousiast van worden. Het blog dat je geschreven hebt, zal lezers naar jouw website brengen. Op deze manier maken ze kennis met jouw product of dienst.
Misschien schrijf je blogs just for the fun enn wil je mensen inspireren. Helaas blijven blogbezoekjes uit. Lezers weten je blog niet te vinden. Hoe kan dat toch?
Zoekwoorden helpen Google te begrijpen waar jou blog overgaat. Zodra Google weet waar jou blog overgaat, zal Google (of een andere zoekmachine je onder die categorieën plaatsen en jou naar voren schuiven als zoektermen in de zoekbalk verschijnen.
Door de juiste zoektermen te gebruiken, weet Google waar je tekst overgaat en maak jij jouw tekst vindbaar en zichtbaar voor je doelgroep. Je zorgt ervoor dat er mensen je blog lezen die écht wat hebben aan deze informatie.
Op deze vraag is geen kant en klaar antwoord te geven. Op welke woorden men zoekt verschilt per mens en per doelgroep. Dit maakt het zoekwoordenonderzoek ook zo belangrijk. Met lukrake woorden zal jouw doelgroep je nog niet vinden. Het is daarom dan ook een valkuil om zelf te bedenken wat je doelgroep in zal tikken in de zoekbalk. Natuurlijk kan je wel een inschatting maken van de woorden waar je doelgroep naar zoekt. En het onderzoek naar deze inschatting is belangrijk.
Ook moet je rekening houden met synoniemen van een zoekwoord die je misschien niet in je blog gebruikt maar waar mensen wel naar zoeken. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je bezoekers misloopt omdat zij net een ander woord gekozen hebben om te zoeken.
Het is daarom zaak om onderzoek te doen naar welke woorden de doelgroep zoekt.
Er bestaat een verschil in het soort zoekwoord. Voor jou de taak om een zoekwoord te vinden dat goed past bij jouw website of blog. Welke zoekwoorden passend zijn, ligt helemaal aan hoe populair jouw website op dat moment is. Krijg je al veel verkeer vanuit zoekmachines? Dan kan je bijvoorbeeld zoekwoorden kiezen met een hoger zoekvolume. Het zoekvolume laat zien hoe vaak er op een woord gezocht wordt. Wordt er vaak op een bepaalt woord gezocht en jouw website heeft weinig verkeer? Dan heeft het geen zin om een zoekwoord met een hoog zoekvolume te gebruiken omdat je wegvalt tussen de websites die al wel veel verkeer ontvangen. Deze websites ranken gewoonweg beter en zijn daardoor beter zichtbaar.
Andersom is natuurlijk ook het geval. Heeft een zoekwoord een laag zoekvolume, dan is het wel zinvol om het woord als keywoord te gebruiken.
Een short-tail zoekwoord is één enkel woord waarop gezocht wordt. Het nadeel van een short-tail zoekwoord is ook dat er veel op gezocht wordt en daardoor hypercompetitief is. Wat ik hiermee bedoel is dat je veel concurrentie zal hebben als je short-tail zoekwoord gebruikt.
Neem het woord paard. Je kan op de afbeelding zien dat het zoekvolume hoog is. Er wordt vaak op dit woord gezocht. Dat maakt ook, dat wanneer jouw website of blog nog niet zo populair is en de weg naar boven nog moet vinden, er veel concurrentie is. Er zijn namelijk vele blogs en websites die schrijven over dit onderwerp. Tussen alle goed scorende websites en blogs zal jij niet gevonden worden. Daarom kan het, zeker in het begin, beter zijn om long-tail zoekwoorden te gebruiken.
Long-tail zoekwoorden zijn langer en specifieker. Je zal met een long-tail zoekwoord sneller in de roos schieten bij jouw doelgroep omdat je een specifieker onderwerp aansnijdt. Hiermee heb je een streepje voor op je concurrentie.
In het zoekwoord onderzoek kan je bekijken dat paardrijden op het strand een andere score laat zien. Het long-tail zoekwoord komt naar voren als een doelgroep een specifieke vraag heeft. Doordat de moeilijkheidsgraad en zoekvolume lager zijn, zal jouw website er sneller uitspringen voor de zoeker.
Voor een beginnende blogger of wanneer je nog laag scoort in Google met je website kan een long-tail zoekwoord helpen om jouw artikelen vindbaar te maken en dat je niet wegvalt tussen de concurrentie.
De zoekwoorden hoef je niet allemaal zelf te bedenken. Gelukkig zijn er (gratis) tools die jou aan een lijst van zoekwoorden helpen. Ook als je weinig verstand hebt van SEO en zoekwoorden lukt het om deze tools voor je te laten werken.
Natuurlijk zijn er ook tools waar je voor moet betalen. Ik zal deze niet in dit blog beschrijven, omdat je deze tools (waarschijnlijk) alleen nodig zal hebben wanneer je een SEO professional bent en je meerdere keren per dag een zoekwoordonderzoek moet uitvoeren.
Ubersuggest: Per dag mag je bij deze tool 3 gratis zoekwoordideeën invoeren. De tool geeft suggesties voor zoekwoorden en laat ook de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord zien. Zo ontdek je of het zoekwoord passend is bij jouw website.
Google Console: Heb jij jouw website ingeschreven bij Google Console? Nee? Dan wordt het tijd dat je dat gaat doen. Google Console is niet alleen handig om jouw website bezoekers en backlinks bij te houden, maar ook om te zien op welke zoekwoorden de bezoekers zoeken en daarmee jouw website vinden.
Google Keyword Trends: Deze Google Tool is onmisbaar voor jouw zoekwoorden onderzoek. Deze website geeft een analyse van het zoekwoord en geeft daarbij ook stijgingen en dalingen weer oftewel in welke periodes men geïnteresseerd was in dit onderwerp. Zo kan je zien welk zoekwoord bijvoorbeeld seizoengebonden is.
Een mooi voorbeeld is het woord woonkamer inrichting. In coronatijd was daar een duidelijke stijging in te zien. Je kan je voorstellen dat alleen in de zomermaanden veelvuldig gezocht wordt naar opblaaszwembaden.
Het invoeren van zoekwoord ideeën:
Nu jij de (gratis) tools kent, kan je beginnen met het invoeren van ideeën van zoekwoorden. Geef de tool de opdracht en er rolt een lijst met zoekwoorden uit. Zoals al eerder benoemd kan je zien welke woorden een hoog of laag zoekvolume hebben, welke moeilijkheidsgraad om te scoren in Google het woord heeft en hoeveel organisch bereik het woord zal hebben.
Je hebt je keywords gevonden!
Je hebt je zoekwoorden gevonden! Maar helaas, je bent er nog niet. Nu begint het échte werk pas.
Nu je deze stappen genomen hebt, kan je aan de slag gaan met het verwerken van de zoekwoorden op de juiste plekken op je website en blog.
Let op! SEO is een proces waar je niet na één keer klaar mee bent. Waar moet je opletten?
Conclusie
Een zoekwoorden onderzoek is voor iedereen belangrijk die gevonden wil worden op het web. Mensen zoeken steeds meer via internet en vooral via zoekmachines. Ook sociale media wordt ingezet als zoekmachine. Eerlijk gezegd hoort een zoekwoorden onderzoek bij je bedrijfsstrategie.
SEO is een doorlopend proces. Eén keer zorgen dat je SEO goed staat op je website en blog is een goed begin, maar niet voldoende om hoog te blijven ranken in Google. Realiseer je dus wel dat je daar tijd voor in moet bouwen binnen je werkzaamheden. Ook kennis hebben van SEO is een must.
Weet ook dat Google de tijd nodig heeft om je website te laten ranken. Google moet ontdekken of de website waardevolle informatie bevat om te gaan scoren. Verwacht dus niet dat je van de ene dag op de andere dag opeens bovenaan staat. Geef het tijd en heb geduld.
Je wil graag goed scoren in Google maar je hebt geen zin, tijd en kennis om zelf het zoekwoordenonderzoek uit te voeren? Geef het uit zoekwoorden onderzoek uit handen en ontvang een lange lijst met zoekwoorden die passen bij jouw blog en onderneming! Door het gebruiken van de juiste zoekwoorden, zal jouw website en blog vindbaar zijn in Google.